Børnebørnenes madværksted i Skanderborg

Afslutningen på efterårets sæson blev en festaften med besøg af forældre

Skrevet onsdag d. 28. november 2018

Indsendt af Jan Pedersen, Hjerteforeningen Skanderborg, redigeret af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk
Fjerde og sidste runde af Hjerteforeningens madværksted blev afviklet på Bakkeskolen i Hørning den 21. november 2018. Denne aften kunne børnene invitere en forælder med til festmiddagen. Alle bedsteforældre og børnebørn mødte friske og velmotiverede op, alle havde glædet sig til, igen at møde underviser Frederik og tovholder Anne-Marie fra Hjerteforeningen Skanderborg og få inspiration til madlavning.

Aftenens tema var ”festmad med fisk og skaldyr”. Der blev serveret:

• Rejecocktail asian – style
  • Fiskepakker med tomat og basilikum
  • Sliders med laks
  • Bondepige med slør

De fire farver på forklæderne bestemte, hvilke gruppe man skulle arbejde sammen i. Underviser Frederik fortalte veloplagt om aftenens opgaver og råvarerne.

Konceptet med “Børnebørnenes madværksted” lever til fulde op til deltagernes og Hjerteforeningen Skanderborgs forventninger takket være den positive tilgang fra deltagerne, det fine materiale og den meget inspirerende underviser, siger Jan Pedersen, formand for Hjerteforeningen Skanderborg.

Det tilberedte festmåltid blev fortæret med glubende appetit. Der blev smagt på de forskellige fiskeretter, som alle var flot anrettet. Børnenes madmod kom på prøve, da der skulle smages på solæg og ansjoser.

Der var stor tilfreds med arrangementet, og flere ville gerne fortsætte forløbet. Børnene har lært at bruge en køkkenkniv rigtig – ikke trykke men skære – og smage på mange forskellige retter.

På Børnebørnenes madværksted mødes man med andre børn og bedsteforældre og får en masse gode oplevelser sammen.

Børnebørnenes Madværksted bliver forsøgt gentaget i foråret 2019.