Brandmandsdag i Randers slog rekorder

Politi- og brandbiler, ambulancer og motorcykler slog stemningen an, da hjertebørn og familier deltog i aktivitetsdag. Dagen var arrangeret af Hjerteforeningens Børneklub i Region Midt

Skrevet mandag d. 12. august 2019

Af Patrick Skifter, Børneklubben, Region Midt, redigeret af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk

Godt 200 deltagere troppede op, da Hjerteforeningens Børneklub for Region Midt søndag den 4. august inviterede til Brandmandsdag hos Falck i Randers. Deltagerantallet var det største nogensinde med godt 160 deltagere og 55 aktive hjælpere til at afvikle dagen.

Det blev en spændende dag fuld af aktiviteter og med besøg af blandt andre militærambulancer, brandbiler og politi og politimotorcykler. På dagen deltog hjertebørn og deres familier. Familier, der har et barn født med en hjertefejl, kan være hårdt spændt for med undersøgelser, indlæggelser og begrænsninger i hverdagen. Målet med Brandmandsdagen er at give hjertebørnsfamilierne et afbræk i en hverdag med hjertesygdom tæt inde på livet.

Dagen, der var spækket med glinsende metal, oktan og store biler, vakte glæde hos både børn, voksne og bedsteforældre. Familierne kunne både se to store militærambulancer fra 2 Sanitetskompagni, brandbiler og ambulancer fra Falck og Østjyllands Politi, og repræsentanter fra Politihistorisk Museum troppede op med både politimotorcykler og en patruljevogn. Børnene kunne prøve at sidde på motorcyklerne, prøve skudsikre veste, og de kunne også få en køretur i Forsvarets ottehjulede ambulance.

Dagen blev holdt på Falcks Uddannelsescenter Langvang i den nordøstlige del af Randers. Falck stod også klar til, at børnene kunne prøve at slukke en ildebrand, klippe i en bil og røgdykke i et hus, der er fuld af røg mv.

Også Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft og Randers’ borgmester, Torben Hansen, deltog i Brandmandsdagen.

Det er 7. år i træk, at Hjerteforeningens Børneklub inviterer til Brandmandsdag. Og det blev til en dag, hvor familierne med hjertesygdom tæt inde på livet for en stund kunne få et afbræk fra hverdagen med hjertesygdom.

Foto: FotoSkifter