Fra 56 til 127 indsamlere på tre år

Flere informationsmøder og tæt kontakt med koordinatorer har været vejen frem for Hjerteforeningen Aabenraa i indsatsen for at knytte indsamlere til landsindsamlingen

Skrevet mandag d. 26. november 2018

Af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk
Frivillige kender godt til udfordringen med at få hænder nok til at løfte den lokale indsats. Efter landsindsamlingen 2018 måtte flere lokalforeninger også sande, at det havde været svært at interessere både koordinatorer nok til at stå bag planlægningen og frivillige nok til at samle ind på selve indsamlingsdagen.

Flere lokalforeninger har dog haft vind i sejlene med at fastholde indsamlere år efter år og endda få antallet af indsamlere til at stige. Hjerteforeningen Aabenraa er en af dem. Redaktionen har spurgt formand for Hjerteforeningen Aabenraa Jutta Drath og næstformand Torben Møller om, hvordan lokalforeningen har grebet fastholdelse af både koordinatorer og indsamlere an.

Tæt kontakt med koordinatorerne
I lokalforeningen er det næstformand Torben Møller, der står i spidsen for planlægningen af den lokale indsamlingsdag som indsamlingsleder. Noget af det vigtige er at sætte tidligt ind for at finde koordinatorerne, for de er nøglepersoner i en vellykket lokal indsamling. I år kunne Aabenraa mønstre 16 koordinatorer, der dækkede 8 indsamlingssteder.

Alle skal føle sig klædt på til at være koordinator. Ingen må føle sig overladt til sig selv

Undervejs har Torben Møller haft fire møder med koordinatorerne, tre før og et efter landsindsamlingen, hvor de har talt om, hvad landsindsamlingen og forventningerne er. De udveksler erfaringer om, hvad de enkelte koordinatorer har gang i, og hvordan det er gået med de forskellige initiativer. Og driller systemerne, er Torben Møller altid parat til at komme forbi og give en hjælpende hånd.

– Noget af det vigtige, tror jeg, er, at vi holder en meget tæt kontakt til koordinatorerne både før, under og efter landsindsamlingen. Før landsindsamlingen har vi holdt tre møder, hvor jeg step by step har fortalt om opgaverne ved landsindsamlingen og om systemerne bag, så alle føler sig klædt på til at være koordinator. Ingen må føle sig overladt til sig selv, siger Torben Møller.

Hjerteforeningen Aabenraa sætter tidligt ind for at finde koordinatorerne, for de er nøglepersoner i en vellykket lokal indsamling

Hver uge sender Torben Møller desuden en status til alle koordinatorerne om, hvor mange indsamlere, der har meldt sig til. Det viser, at koordinatorernes indsats nytter.

Koordinatorerne finder indsamlere
En af koordinatorernes vigtigste opgaver er at finde indsamlere. I Aabenraa leder koordinatorerne efter indsamlere blandt dem, de kender privat og i netværket, koordinatorerne spørger på gymnasier, i sportsklubber, de står ved butikker fx SuperBrugsen og spørger kunderne, om de har lyst til at være med, og når lokalforeningen inviterer til foredrag og andre aktiviteter, er der altid tre til fire fra bestyrelsen klar til at spørge de fremmødte, om de har lyst til at være indsamler.

I 2018 blev den indsats omsat til 127 indsamlere.

Indsamlingsdagen
På indsamlingsdagen står koordinatorerne klar til at sende indsamlerne godt af sted.

– Det er vigtigt at sige pænt goddag til alle indsamlere og være klar til at svare på eventuelle spørgsmål. Indsamlerne er ikke anonyme – og de skal alle have et personligt møde. De får hver og én en gave som tak for indsatsen. Det er gaver, som Torben Møller har skaffet som sponsorgaver fra blandt andre byens handlende, siger Jutta Drath.

For at spare udgifterne til Loomis har Jutta Drath og Torben Møller om aftenen efter indsamlingen hentet alle indsamlingshjerterne og har kørt dem direkte i en lokal bank, som efter aftale har holdt åbent. Mandag morgen kl. 9 er Jutta, Torben og en koordinator troppet op i banken, har skåret hjerterne op og talt mønterne i bankens tælleapparater for derefter at sætte dem ind på Hjerteforeningens konto.

Plakat forud for landsindsamlingen

Den vigtige evaluering
Efter landsindsamlingen har Torben inviteret koordinatorerne til et evalueringsmøde, hvor han har sagt tak for den store indsats, og han har i fællesskab med koordinatorerne evalueret den lokale landsindsamling – hvad er gået godt, har der været problemer, er koordinatorer og indsamlere blevet briefet godt nok, hvordan kan vi gøre det bedre mv.?

– Jeg synes, det er vigtigt at bakke op om landsindsamlingen og nu den kommende landsuddeling. Udover at samle ind mener jeg, at landsindsamlingen er vigtig for Hjerteforeningens synlighed. Både når vi leder efter indsamlere og på selve indsamlingsdagen kommer vi i kontakt med mange mennesker, som vi når at fortælle om hjertesagen til, siger Jutta Drath.

Ved forårets landsindsamling fik Hjerteforeningen Aabenraa det tredjebedste indsamlingsresultat.

– Vi er glade for, at det bliver en landsuddeling i 2019. Det giver forhåbentlig endnu mere omtale for foreningen og fører til, at flere mennesker bliver fortrolige med at give hjertestart, slutter Jutta Drath.

Billedtekst topfoto: Torben Møller og en ansat fra Broager Sparkassen, hvor der blev talt op