Glimt fra Frivilligdagen

200 fremmødte var i fuld sving fra morgen til sen eftermiddag, da der blev holdt Frivilligdag. På dagen blev der også uddelt fire guldnåle som en anerkendelse af den frivillige indsats

Skrevet søndag d. 12. maj 2019

Af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk

Programmet for Frivilligdagen bød på ny- og genvalg til flere medlemmer af bestyrelsen, lægefagligt oplæg, temasessioner og uddeling af guldnåle til Poul Sørensen fra Hjerteforeningen Viborg, Birgit Lorentsen fra Hjerteforeningen Billund, Grethe Romme, Hjerteforeningen Fredensborg og Preben Qvist-Sørensen fra Hjerteforeningens bestyrelse.

På temasessionerne blev der diskuteret emner som:
• Ungdomslivet med medfødt hjertesygdom
• Tiltrækning af nye medlemmer
• Frivillig til frivillig – spørgsmål og svar
Og
• Bag enhver stærk patient står en stærk pårørende – men har de pårørende også brug for hjælp?

Guldnåle – tillykke
Fra talerstolen havde Hjerteforeningens formand, Christian Hassager, fornøjelsen af at uddele fire guldnåle med blandt andet disse ord:

Birgit Lorentsen, formand for Hjerteforeningen Billund siden 2008 fik blandt disse ord med på vejen
Hjerteforeningen Billund er aktiv på mange fronter (…) I arrangerer Hjertestarterdag, hvor du senest fik fat i både TV og aviser til at fortælle om Hjerteforeningen (…) Rygtet vil vide, at du er handlekraftig, at du selv leverer mange input på jeres møder, og at du i formandsrollen altid er meget klar i mælet. Det forlyder også, at ingen løber om hjørner med formanden, hvilket jeg jo synes lyder overordentligt fornuftigt.

Så Birgit – det er en stor glæde at kunne overrække dig denne meget fortjente guldnål for din store, frivillige indsats for hjertesagen. Tillykke.

Grethe Romme, formand for Hjerteforeningen Fredensborg siden 2008:
Du har været formand for Hjerteforeningen Fredensborg siden marts 2008, og du har været med helt fra lokalforeningens start og er derfor den hidtil eneste formand for Hjerteforeningen Fredensborg. Det er en spændende rejse, som du jo har været en meget vigtig del af. I dag kan man ganske nøgternt konstatere, at Hjerteforeningen Fredensborg er en meget etableret lokalforening med en lang række forskellige tilbud til kommunens borgere, og på den måde er I med til på fineste vis at leve op til Hjerteforeningens målsætning om, at Hjerteforeningen skal være tæt på der, hvor patienterne og borgerne er.

Dine kolleger i bestyrelsen siger blandt andet om dig: Grethe brænder for at gøre en forskel. Hvis Grethe vil have en aktivitetstablet på benene, så er hun ikke bleg for at gå forrest og være tovholder.

Grethe – det er en sand fornøjelse at overrække dig en meget fortjent guldnål for din store, frivillige indsats. Tillykke.

Poul Sørensen, Hjerteforeningen Viborg, der efter 10 år på posten som formand blev menigt medlem af bestyrelsen
Dine bestyrelseskolleger fremhæver dig som en meget omgængelig og behagelig formand, som er nem at arbejde sammen med og har øje for detaljen. Du er gået op i, at Hjerteforeningens medlemmer skulle serviceres bedst muligt, og du er altid mødt op personligt på både gymnastik- og svømmehold ved sæsonens start, hvor du har orienteret deltagerne om aktuelle tiltag, både lokalt og på landsplan.
I Hjerteforeningens administration betragter de dig som meget behagelig, og som en, der ikke råber op, men som alligevel altid får givet udtryk for dine synspunkter og holdninger på en konstruktiv måde.

Og så har du en lang karriere bag dig inden for landbrugsforskning, og du er i dag professor emeritus ved Aarhus Universitet med speciale inden for forskning i høns.

Så Poul – der er stadig fuld fart på dig, og det er en stor fornøjelse at kunne overrække dig Hjerteforeningens guldnål sammen med en stor tak for din flotte frivillige indsats for hjertesagen. Tillykke.

Preben Qvist-Sørensen, Hjerteforeningens bestyrelse
Kære Preben – vi har jo kendt hinanden en del år. Du har været et stort aktiv i Hjerteforeningens bestyrelse – ja faktisk hel 12 af slagsen. Du har været en ildsjæl i bestyrelsen for Hjerteforeningen.

Du har særligt gjort dig bemærket ved utrætteligt at kæmpe for at forny Hjerteforeningen. Du har haft en særlig opmærksomhed på børneområdet, og man kan roligt sige, børnehjerterne og Børnehjertefondenhar nydt godt af din ihærdige indsats og særlige øje for området.

Din baggrund er jo, at du oprindeligt er købmand (….) Du har i alle årene været en af de kræfter i bestyrelsen, som har haft størst fokus på Hjerteforeningens indtjening og vigtigheden af, at vi hele tiden har opmærksomheden på, at midlerne til at opfylde vores formål jo ikke kommer af sig selv. Som købmand har du altid tænkt på, hvordan vi kan tjene pengene. Som forsker har jeg måske haft mere fokus på at bruge pengene. Det har vi flere gange spøgt med.

Så Preben, det er en stor glæde at kunne overrække dig denne meget fortjente guldnål for din store, frivillige indsats i bestyrelsen og for hjertesagen. Du vil blive savnet i bestyrelsen. Tillykke.

Foto Stefan Kristensen

Frivilligdagen i billeder