Hjertestarter til Daghøjskolen Peder Lykke

Bestyrelsen fra Hjerteforeningen København S var inviteret til at overrække en hjertestarter fra landsuddelingen, som Daghøjskolen havde samlet ind til

Skrevet torsdag d. 12. september 2019

Impulserne har modtaget et indlæg fra Margit Grome, formand for Hjerteforeningen København S. En version af opslaget i fuld længde kan du finde på lokalforeningens Facebookside.
Impuls-versionen her er redigeret af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk

Hjerteforeningen i København S var inviteret til officielt at overgive hjertestarteren til Daghøjskolen. Vi var fire fra bestyrelsen, der stillede op: Crista, Flemming, Hanne og Margit.

Det var en rigtig god dag og en fin begivenhed. Allerede ved indgangen blev vi mødt med stor venlighed, rød løber og dannebrogsflag.

Har du også en god eller sjov historie, en oplevelse eller et indlæg, du gerne vil dele med andre frivillige, så send det til Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk

Formand for Højskolerådet i Daghøjskolen, Steen, bød velkommen. Og vi startede med at synge ”Æbler lyser rød på træernes grene” fint akkompagneret med klaver. Derefter var der taler fra de to initiativtagere fra Højskolerådet (Jane Meisel og Lars Petersen-Bjergaard), der fik oprettet et hold på 18 personer til Hjerteforeningens Landsuddeling. Ligeledes var der en fin tale fra Daghøjskolens leder Jeanne Christoffersen. Hun roste i høje toner initiativtagerne og deltagerne i landsuddelingen.

Og selvfølgelig var Daghøjskolen rigtig, rigtig glad for at have fået en hjertestarter.

Som en del af husmødet blev der serveret kaffe mv. Vi siger tusind tak for dette hyggelige tiltag.

Jeg holdt som formand for Hjerteforeningen København S en tale, hvor jeg blandt andet sagde:

– Allerførst vil vi sige tusind tak for invitationen til denne officielle overdragelse af jeres velfortjente hjertestarter. Det er en dejlig begivenhed, som vi meget gerne deltager i. Der er behov for mange nye hjertestartere i Danmark. Hvert år bliver 4.000 mennesker ramt af et hjertestop uden for hospital. Det er 11 om dagen. Én overlever. Men når lynet slår ned, og hjertet stopper, kan det være hjertestarteren, der betyder forskellen på liv og død – og på hvilket liv, man får. Erfaringen viser, at hjertestartere skal være placeret tæt på det sted, hvor hjertestoppet sker, for at hjertestarteren bliver hentet, bliver brugt og har effekt.

– Jeg hjalp på indsamlingsdagen selv lidt til i Sundhedshus Amager, hvor man skulle hente indsamlingsbøsser og komme retur med dem. Og det var bare så hyggeligt, når der kom nogle her fra Daghøjskolen. Det var hilsener – hej, hej – hyggeligt at se dig – snak, grin og overskud – og flere hyggede sig heldigvis med lidt kaffe eller te og blev der lidt længere. Det er et helt specielt sammenhold og dejligt at opleve.

Svømmeklubben på Daghøjskolen har allerede bestilt et Giv Liv-kursus, så de kan få en introduktion i livreddende førstehjælp.

Se opslaget om overdragelsen på Facebook

Hjerteforeningen i København S var inviteret til officielt at overgive hjertestarteren til Daghøjskolen. Vi var 4 fra…

Posted by Hjerteforeningen København S on Wednesday, September 11, 2019