Hyldest til lokal helt

Formanden for Hjerteforeningen Fredensborg overrakte i lørdags blomster til Povl Andersen fra Kokkedal, der tidligere på året reddede sin hustru fra hjertestop

Skrevet mandag d. 26. november 2018

Af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk
1. april i år var en skæbnesvanger dag for ægteparret Bodil Elisabeth Rasmussen og Povl Valdemar Andersen fra Kokkedal.

Om natten blev Povl Valdemar Andersen vækket af parrets kat ”Misling”, der kradsede Povl i ansigtet netop med det mål at vække ham. Katten hoppede derefter over på Bodil Elisabeth Rasmussens brystkasse. Derfor opdagede Povl Valdemar Andersen, at hans hustru lå livløs og havde fået hjertestop. Han ringede straks 112 og gik i gang med hjertemassage.

I lørdags hyldede formanden for Hjerteforeningen Fredensborg, Grethe Romme, Povl Valdemar Andersen ved et besøg hos ægteparret.

Grethe Romme overrakte blomster til Povl Valdemar Andersen og kattemad til Misling med ordene:

– Kære Povl, du skal have denne hilsen, for jeg vil så gerne som repræsentant for Hjerteforeningen sige dig af hjertet tak for din store dåd, da Bodil fik hjertestop. Jeg ved jo, det var jeres elskede kat, som vækkede dig, men du tog resolut over og reddede din kære Bodil. Jeg bliver altid så rørt over disse alvorlige situationer, som får en lykkelig udgang. Du fortjener denne lille hilsen – tak.

Heldigvis kom der den skæbnesvangre nat tilbage i april hurtig hjælp. En ambulance ankom til parrets hjem efter blot tre minutter, hvorefter redderne overtog genoplivningen og straks fik gang i Bodil Elisabeth Rasmussens hjerte med et stød fra en hjertestarter. Hun er heldigvis kommet sig godt oven på hjertestoppet.

I lørdags var Frederiksborg Amts Avis også til stede og der kom en artikel i Frederiksborg Amts Avis med henvisning fra forsiden.

Tredje gang Grethe Romme indstiller hjerteredder
Det er tredje år i træk, at Hjerteforeningen Fredensborg ved Grethe Romme hylder en indstillet til Årets hjerteredder.

I 2016 hyldede hun Lenny Pihl Christensen, der var kommet kørende på en skovvej og havde set en mand hænge livløs ud af sin bil. Med livreddende førstehjælp fik Lenny Pihl Christensen manden i bilen tilbage til livet.

Sidste år hyldede Grethe Romme Klavs Hedegaard, der er tilmeldt en hjerteløberordning. Klavs Hedegaard fik fra hjerteløberordningens app besked om, at der var et hjertestop blot 150 meter væk fra hans bolig. Han snørede sine løbesko, skyndte sig at løbe hen til hjertestoppet og begyndte at give livreddende førstehjælp.

Info om Årets hjerteredder
Indtil nu har Hjerteforeningen modtaget knap 40 indstillinger til nomineringen af Årets hjerteredder 2019. Kender du en, der har reddet liv, kan du også nå at indstille vedkommende til Hjerteforeningens hædring af Årets hjertereddere. Fristen for at indstille er den 14. december. Læs mere på www.hjerteforeningen.dk/hjerteredder

Foto: Privatfoto Hjerteforeningen Fredensborg

Foto øverst: Grethe Romme overrækker blomster og kattemad til Povl Valdemar Andersen og Misling