”Lær førstehjælp, det skylder du din nærmeste” – mød Henning til Hjertestarterdagen

frivillignet

16 okt 2020

Hver måned hylder vi forrygende frivillige i Hjerteforeningen. Denne gang kan du møde Henning Larsen på 70, som er initiativtager til et lokalt arrangement på Hjertestarterdagen.

Årets Hjertestarterdag afholdes i dag den 16. oktober, og Henning Larsen fra Bredsten ved Vejle er på pletten med et arrangement på Vejle Bibliotek. I 2018 blev han uddannet som instruktør i Hjerteforeningens korte introduktionskurser i at redde liv ”Hjerteredder – 30 minutters intro til genoplivning”. Han har siden som frivillig i Hjerteforeningen været med til at sprede budskabet om, at det er vigtigt at vide, hvordan du giver livreddende førstehjælp.

Henning er uddannet sygeplejer i Forsvaret og har gennem sit arbejde altid haft livreddende førstehjælp tæt inde på livet. Det var Hennings bror, der gjorde ham opmærksom på muligheden for at blive instruktør i livreddende førstehjælp. Og derigennem startede hans interesse for hjertestart. Først blev han uddannet instruktør i Hjerteforeningens gratis hjerteredderkurser, og nu står han i spidsen for arrangementet på Vejle Bibliotek på Hjertestarterdagen.

”Jeg besluttede mig for at blive instruktør på Hjerteredderkurserne og fandt hurtigt ud af, at det er et helt fantastisk koncept. Der er i løbet af de 30 minutter fokus på de nødvendige værktøjer og redskaber, så du bliver i stand til at træde til med livreddende førstehjælp.”

Den viden giver Henning videre på Hjertestarterdagen, hvor dem, der kommer forbi Hennings stand, kan få de nødvendige værktøjer, der gør dem i stand til at træde til, hvis uheldet er ude.

Henning var også med på Hjertestarterdagen sidste år, og ligesom i år spørger han forbipasserende, om de ved, hvordan en hjertestarter fungerer, eller hvad de skal gøre, hvis de ser en falde om. Det får nogle til at stoppe op for at høre mere, og så forklarer Henning trin for trin, hvordan de giver livreddende førstehjælp, og de prøver at betjene en hjertestarter.

”Dem der stopper op, er glade for at se, hvordan det skal gøres. Oftest er reaktionen på introduktionen, at det var rigtigt godt at få set, hvordan man træder til og redder liv. Mange spørger også, om jeg kan komme ud og undervise i deres gymnastik- eller spejderforening. På Hjertestarterdagen møder jeg som frivillig en masse dejlige mennesker, som virkelig er interesseret i at lære. Det betyder rigtig meget for mig at kunne give min viden videre. Det at kunne hjælpe et menneske i nød, det er stort.”

Henning fortæller, at han gør meget ud af at fortælle, hvad der sker i kroppen, når man giver hjertemassage og bruger en hjertestarter. Det gør han, fordi han oplever, at nogle mennesker er bange for at skulle give hjertemassage. Men det er også Hennings oplevelse, at de holder op med at være nervøse, når de først har set, hvordan man giver hjertemassage, bruger en hjertestarter og har snakket trinene for livreddende førstehjælp igennem.

Henning fik for alvor selv hjertesagen tæt ind på livet, da han en dag blev ringet op af sin svigerinde. Hun fortalte, at hans bror var faldet om med et hjertestop i metroen. Heldigvis var der to læger til stede, som hurtigt kunne hjælpe ham. Han var i live, inden han kom op i ambulancen, og han har det godt i dag, men det gav Henning stof til eftertanke, at et hjertestop kom så tæt ind på livet af ham.

Henning har en opfordring til danskerne:
”Det vigtigste er, at folk får øjnene op for, at en hjertestarter ikke er farlig at bruge.”

Hjertestarterdagen foregår udvalgte steder over hele landet, og du kan finde et arrangement i nærheden af dig lige her

I næste måneds portræt af en frivillig sætter vi fokus på gå-grupper og hjertestier. Kender du en frivillig ildsjæl i Hjerteforeningen, der er engageret i lige netop det? Så kan du foreslå vedkommende til et portræt lige her