Det gode møde med hjerteborgeren

Kom med på vores nye kursustilbud til frivillige i Hjerteforeningen om det gode møde med Hjerteborgeren.  Hjerte-kar-sygdom rammer kroppen, men den rammer også psyken.

Typiske reaktioner er bl.a., at man bliver ked af det, bange, forvirret, rastløs, irritabel og ukoncentreret. I den situation har man brug for forståelse og omsorg fra omgivelserne. Men hvad er et godt møde med mennesker, der har det svært? Hvad forventer de af os? Hvor meget skal vi forlange af os selv? Hvad er vores ansvar som frivillige – og hvad er ikke?

Det kan du lære meget mere om på dette kursus, hvor du vil få viden om de psykologiske aspekter ved hjerte-kar-sygdom og enkle redskaber til at skabe et godt møde med en hjerteborger.

Det får du ud af at deltage

• Viden om de psykologiske aspekter ved hjerte-kar-sygdom.
  • Indsigt i almindelige reaktioner, og enkle og praktiske redskaber til at håndtere disse reaktioner, så det bliver et godt møde for både borgeren og dig som frivillig.
  • Viden om, hvad der findes af andre hjælpemuligheder for mennesker med hjerte-kar-sygdom.

På kurset veksler vi mellem oplæg, fælles diskussioner og gruppediskussioner, hvor vi får forbundet den nye viden med deltagernes praktiske erfaringer og virkelighed.

Målgruppe for kurset
Målgruppen for kurset er frivillige, som i de uformelle snakke med deltagere på frivilligaktiviteter, finder sig selv i svære og personlige samtaler med hjerte-kar-patienter eller pårørende. Det er fx frivillige, der står for det sociale på Hjertemotion, der organiserer hjertecafeer, der er med på traveture på hjertestier, som deltager på netværksweekender, som frivillig instruktører på Styrkeprøven og i andre aktiviteter, hvor der opstår disse uformelle samtaler.

Underviser
Det er Hjerteforeningens psykolog Anne Hvarregaard Mose, som underviser på kurset, og der vil ligeledes være frivilligkonsulenter til stede. Anne har siden 1991 arbejdet som psykolog med kræft, diabetes og hjerte-kar-sygdom. I Hjerteforeningen står Anne bl.a. for uddannelse og supervision af frivillige forældre, ung-til-ung støtter og patientstøtter.

Kursusafholdelse – tid og sted
Øst Danmark (20 pladser):
Tid: 22. januar 2018, kl. 13.00 til 18.00
Sted: Det tidligere missionshus Bethlehem, Dagmargade 24, Ringsted

Vest Danmark (20 pladser):
Tid: d. 30. januar 2018, kl. 13.00 til 18.00
Sted: Scandic Silkeborg; Udgaardsvej 2, Silkeborg

Tilmelding:
Du kan stadig nå at tilmelde dig!
Tilmeld dig via dette link: https://goo.gl/forms/A5Ozro32TIYFXHtu2

Der er i alt 20 pladser pr. hold.
Ved for mange tilmeldte til et hold, udvælger vi deltagerne baseret på geografisk og aktivitetsmæssig spredning.

Spørgsmål?
Har du spørgsmål til kurset eller tilmeldingsmodulet, kan du kontakte udviklingskonsulent Sara Kudsk-Iversen på eller 23 31 93 46 eller saraki@hjerteforeningen.dk