Styrkeprøven fejrer 10 år i sadlerne

En gruppe unge med hjertefejl har oplevet personlige sejre og fået venskaber på tværs af landet ved at deltage på Styrkeprøvens cykelhold

Skrevet torsdag d. 30. august 2018

Af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk
Selvom du har en hjertefejl, og kræfterne ikke er som andre unges, kan du alligevel godt klare at cykle et langt cykelløb. Det har omkring 50 unge vist gennem de sidste 10 år, hvor de har været en del af Styrkeprøvens cykelhold. Holdet blev startet af de to fædre, Christian Helth Louby og Gert Palner, der begge har et barn med en medfødt hjertefejl.

I den kommende weekend fejrer Styrkeprøven 10 års jubilæet ved at deltage i cykelløbet Tour de Vest på Sjælland med start fra Glostrup. Deltagerne cykler ruter af enten 68 eller 122 kilometer.

Gert Palner: Med Styrkeprøven har jeg gerne villet vise både deltagere og forældre, at man kan og bør leve et så normalt liv som muligt, og at det er muligt med de begrænsninger, hjertefejlen giver

Overvinder begrænsninger
Inspirationen til at starte cykelholdet stammer fra Norge, hvor en gruppe unge hjertesyge havde cyklet med ved de sidste 70 kilometer ved flere cykelløb. Christian Helth Louby og Gert Palner spurgte Hjerteforeningen, om de ville være med til at støtte et lignende projekt i Danmark, og de to fædre etablerede Styrkeprøven.

– Vores vigtigste mål med Styrkeprøven har hele vejen været at give unge med hjertefejl oplevelsen af, at de kan mere, end både de selv og deres forældre tror, de kan, siger Christian Helt Louby.

Gert Palner supplerer:

– Erfaringerne med Styrkeprøven er vildt positive. Der har været mange øjenåbnere for både de unge og for os forældre. De unge har oplevet, at det at kunne sætte sig nye mål og gennemføre et krævende cykelløb, giver en følelse af at kunne sejre, og de unge har udfordret deres grænser.

– Med Styrkeprøven ville vi vise deltagere og forældre, at selv om du har en hjertefejl, skal du prøve at leve et så normalt liv som muligt, og at det er muligt med de begrænsninger, en hjertefejl giver. Og selvom man har en hjertefejl, skal man ikke leve i beskyttende osteklokke men udfordre de begrænsninger, som omgivelserne kan sætte op, siger Gert Palner.

Christian Helth Louby: Det er en fantastisk oplevelse at se glæden i øjnene hos de unge, når de har gennemført et cykelløb, de ikke troede, de kunne

Sikkerhed i top
I de første år af løbet havde Gert Palner og Christian Helth Louby tæt kontakt med hjertelæger fra både Skejby og Rigshospitalet, som sagde god for, at deltagerne kunne klare at være med. Lægerne har også gennem de første år henvist flere af deres patienter til Styrkeprøven.

Ved de fem årlige træningsweekender og ved cykelløb har der desuden altid været et familiemedlem, der var klar med en ”følgebil”, hvis en af de unge blev for trætte, måtte opgive at køre med og skulle hentes.

Ubrydelige venskaber
Udover oplevelsen af at kunne magte og udfordre de fysiske udfordringer, som en hjertefejl giver, har Styrkeprøven også styrket det sociale fællesskab de unge imellem.

– Deltagerne i Styrkeprøven har skabt ubrydelige venskaber på tværs af landet og har skabt et netværk, som de har gavn af. Det er uvurderligt, når man er født med samme udgangspunkt og udfordringer, siger Christian Helth Louby.

Gert Palner: Med Styrkeprøven går deltagere og forældre fra at have en dagsorden med begrænsninger til at have en dagsorden med muligheder på trods af en hjertefejl

Tour de Vest finder sted på søndag den 2. september. Nuværende og tidligere medlemmer af Styrkeprøven fejrer 10 års jubilæet ved en middag på lørdag aften.

2017: Hjerterytterne trådte til for Børnehjertefonden

Program for Tour de Vest 2018

BOKS
– 50 unge med en hjertefejl har gennem de sidste 10 år deltaget i Styrkeprøven.
– Pt. består holdet af syv unge ryttere.
– Deltagerne mødes i fem weekender i løbet af året.
– Deltagerne kommer fra hele landet.