Svøm-langt dagen for hjertebørn

Frivillige svømmetrænere var med, da hjertebørn svømmede kilometervis af baner i Fredericia Svømmehal

Skrevet tirsdag d. 24. september 2019

Af Lotte Bucka, lbucka@hjerteforeningen.dk

I weekenden mødtes 18 børn og unge med medfødt hjertesygdom til en svømmeweekend på vandrehjemmet i Fredericia. De unge er en del af Børnehjertefondens nationale svømmehold, hvor hjertebørnene mødes med andre hjertebørn og dyrker motion sammen fire gange om året.

Der var som en del af weekenden arrangeret en ”svøm-langt dag” den 21. september, hvor hjertebørnene i løbet af fem timer og med pauser indimellem svømmede så langt, de kunne og magtede. I alt blev det til 88.600 meter. Et par forældre hoppede også i vandet og svømmede en mindre del af den samlede distance.

– Vi ønsker med aktiviteten at skabe rammer, hvor hjertebørn kan dyrke motion med andre i samme situation. Det skaber tryghed, og der er en naturlig forståelse for hinandens begrænsninger. Ny forskning viser, at motion er meget vigtigt for hjertebørn, siger Rikke Morthorst, projektleder i Hjerteforeningen.

Hjerteforeningen og Børnehjertefonden støtter op om den viden ved at tilbyde muligheden for at svømme på svømmeholdet. Samtidig er der på svømmeholdet mulighed for, at børnene etablerer et nyt fællesskab og netværk med andre hjertebørn.

– Med svøm-langt dagen opnår børnene tiltro til egen krop. De oplever, at de kan meget mere, end de havde regnet med. Det giver en succesoplevelse, som hjertebørnene kan tage med sig, og det gør, at de tør tro på, at de kan opnå andre store mål i livet, siger Rikke Morthorst.

Børnene kom fra hele landet for at deltage.

Se udvalgte fotos fra dagen i galleriet herunder.

OM SVØMMEHOLDET
Børnehjertefonden står bag et nationalt svømmehold, hvor målet er at vise, at børn og unge med en medfødt eller tidligt erhvervet hjertefejl godt kan dyrke sport og gøre det til en naturlig del af deres hverdag. Som hjertebarn er der ekstra god grund til at tage godt vare på hjertet, og her er motion og fysisk aktivitet vigtigt.