Kurser for frivillige forældre og patientstøtter

kursusfrivilligepatientstoetter

Basiskursus

På basiskurset vil du møde andre hjertepatienter og forældre til hjertebørn, som ønsker at være patientstøtter og frivillige forældre. Du kan først komme på basiskursus efter en screeningsamtale med en konsulent fra Hjerteforeningen.

I vil få en kort introduktion til Hjerteforeningen, og I vil lære noget om, hvilke psykiske reaktioner, der er almindelige, når man selv eller ens barn bliver ramt af alvorlig sygdom. Derudover vil der blive lagt vægt på at give jer enkle og brugbare redskaber til at gennemføre gode samtaler med mennesker, der står midt i en svær situation. Der vil være oplæg, fællesdiskussioner og gruppearbejde.

Kurset giver dig en større indsigt i, hvad det vil sige at arbejde som patientstøtte/ frivillig forælder. Det er derfor helt legalt at takke nej til den videre opgave, hvis du finder ud af, at det ikke er noget for dig. Ligeledes kan kursuslederen efter kurset vurdere, at du ikke skal i gang med opgaven som patientstøtte/ frivillig forælder. Det kan der være flere årsager til, fx kan det være, at din egen eller dit barns sygdom stadig fylder  meget hos dig, således at du endnu ikke er helt parat til at hjælpe andre.

Få nærmere information om at blive frivillig forælder eller patientstøtte her.

For nærmere information om kommende basiskurser kontakt tovholderen i din region her.