Patient-, pårørende-, og forælderstøtter

patientstotter

Når sygdom rammer, er det naturligt at blive overvældet af spørgsmål, svære følelser, tvivl og bekymringer. Mange synes, at det kan være svært at tale med nære og kære, fordi de ikke ønsker at gøre dem kede af det. Det er vores erfaring, at mange har stor glæde af at mødes med og tale med ligesindede.

Derfor er Hjerteforeningen til stede med frivillige patient- og forælderstøtter på flere akuthospitaler landet over for at tilbyde støtte i en ny, og for mange, livsomvæltende situation.

Patientstøtter

Hjerteforeningens patientstøtter er frivillige, der selv er ramt af en hjertesygdom. De er kommet til et punkt, hvor de har lyst og overskud til at hjælpe andre i en lignende situation videre i livet gennem samtale. Se nogle af Hjerteforeningens mange patientstøtter her.

Forælderstøtter

En frivillig forælder er en forælder til et hjertesygt barn, som nu har overskuddet til at hjælpe andre i en lignende situation. En frivillig forælder har en helt særlig og umiddelbar forståelse for den situation, nye forældre til hjertebørn står i. De kan frem for alt lytte og dele erfaringer på en praktisk og respektfuld måde. Se nogle af de mange frivillige forældre her.

Pårørendestøtter

Hjerteforeningens pårørendestøtter er selv pårørende, som stiller sig til rådighed med telefoniske samtaler. De ønsker med deres erfaring at støtte og hjælpe dig med det, du har brug for at tale om. Se nogle af de mange pårørendestøtter her.

Ønsker du at blive en del af patientstøtteindsatsen?

Hjerteforeningens frivillige patientstøtteindsats er i rivende udvikling.  Med en donation fra Salling fondene på 5,8 mio. kr., har vi fået midler til at udvikle og udbrede indsatsen til at blive et systematiseret nationalt tilbud i hele landet på alle landets akuthospitaler.

Du kan blive patientstøtte, pårørendestøtte eller forælderstøtte, hvis du:

• Har personlige kompetencer og erfaringer i at leve med en hjerte-kar-sygdom, eller hvis du er pårørende. Du kan blive frivillig forælder hvis du har et barn med en hjerte-kar-sygdom.
    • Er afklaret i forhold til din egen hjertesygdom/ dit barns/ pårørendes hjertesygdom.
    • Har lyst til at indgå i et netværk af patientstøtter eller frivillige forældre.
    • Har kommunikative og medmenneskelige egenskaber.
    • Kan være tilstede uden at påtage dig ansvar for at løse problemer.
    • Har forståelse for krise-reaktioner og forskelligheden i reaktioner

Aktuelt søger vi nye patientstøtter til OUH: Læs mere

salling