Patientstøtter

patientstotter

Når sygdom rammer, er det naturligt at blive overvældet af spørgsmål, svære følelser, tvivl og bekymringer. Mange synes, det kan være svært at tale med nære og kære, fordi de ikke ønsker at gøre dem kede af det. Det er vores erfaring, at mange har stor glæde af at mødes med og tale med ligesindede.

Derfor er Hjerteforeningen til stede med frivillige patientstøtter på flere akuthospitaler landet over for at tilbyde støtte i en ny,  og for mange livsomvæltende, situation. Hjerteforeningen tilbyder, at patienter og pårørende kan tale med en frivillig patientstøtte, som er en person, som selv er eller har været hjertesyg eller som er forældre til en hjertesyg.

Hjerteforeningens patientstøtter er frivillige, der selv er ramt af en hjertesygdom og er kommet til et punkt, hvor de har lyst og overskud til at hjælpe andre i en lignende situation videre i livet gennem samtale. Se nogle af mange patientstøtter her.

En frivillig forælder er en forælder til et hjertesygt barn, som nu har overskuddet til at hjælpe andre i en lignende situation. En frivillig forælder har en helt særlig og umiddelbar forståelse for den situation, nye forældre til hjertebørn står i, og kan frem for alt lytte og dele erfaringer på en praktisk og respektfuld måde. Se nogle af de mange frivillige forældre her.

Hjerteforeningens frivillige patientstøtteindsats er i rivende udvikling.  Med en donation fra Salling fondene på 5,8 mio. kr., har vi fået midler til at udvikle og udbrede indsatsen til at blive et systematiseret nationalt tilbud i hele landet på alle landets akuthospitaler.

Du kan blive patientstøtte eller frivillig forældre, hvis du:

• Har personlige kompetencer og erfaringer i at leve med en hjerte-kar-sygdom eller være pårørende til eller have et barn med en hjerte-kar-sygdom
    • Er afklaret i forhold til din egen hjertesygdom/ dit barns/ pårørendes hjertesygdom
    • Har lyst til at indgå i et netværk af patientstøtter eller frivillige forældre
    • I mødet med den anden kan være fordomsfri, respektfuld og empatisk
    • Har kommunikative og medmenneskelige egenskaber
    • Kan være tilstede uden at påtage dig ansvar for at løse problemer
    • Har forståelse for krise-reaktioner og forskelligheden i reaktioner
    • Som patientstøtte/ frivillig forælder skal du desuden have tilstrækkelig tid til at yde en frivillig patient-/ frivillig forældre indsats og være indstillet på at deltage aktivt i uddannelse og efteruddannelse.
salling