Flemming går forrest på gåturene

lbucka

12 nov 2020

Flemming Nyborg Andersen blev ramt af tre blodpropper – nu går han forrest på de ugentlige gåture, som Hjerteforeningen i København S står for.

Hjerteforeningen har tusindvis af forrygende frivillige, der året rundt gør en forskel for hjertesagen. Vi hylder dem her og fortæller om deres indsats. Denne gang kan du møde Flemming Nyborg Andersen på 65. Han er fra Hjerteforeningens lokalforening København S og arrangerer blandt andet gåture på hjertestierne.

– Det jeg holder mest af ved at være frivillig er, at jeg som ansvarlig for vores ugentlige gåture holder mig i gang. Og så nyder jeg, at der også er en social del i min indsats. Vi er i Hjerteforeningen København S sammen om at gøre noget godt for hjerte-kar-patienter, og jeg kan lide vores fællesskab og vores engagement for hjerterne, siger Flemming.

Det var tre blodpropper, to i 2002 og en i 2009, der blev startskuddet til Flemmings tilknytning til Hjerteforeningen. Efter de tre blodpropper kom han i gang med at træne, og han kom på et rehabiliteringshold for hjertepatienter. Det gav han lysten til at begynde at løbe, og det gjorde ham godt at holde sig i gang.

Flemming blev mere og mere bidt af træning. Så bidt, at han fik lyst til at hjælpe andre med at være aktiv. Han blev en del af en gå-gruppe, hvor nogle var medlem af Hjerteforeningen, og et par år efter meldte han sig ind i Hjerteforeningen. Stille og roligt blev det Flemming, der overtog rollen med at gå i spidsen for gåturene.

Flemming og gå-gruppen går hver søndag. Kl. 10 ved DR-byen metrostation mødes de, og så går de ellers ud på Amager Fælled, varmer op, og så er det ud på hjertestierne. Der er både en rute på 4,4 kilometer og en på 5,8 kilometer.

– Vi har alle med. Nogle går dårligere end andre, og dem venter vi på. Det vigtige er bare at komme ud og gå minimum 30 minutter om dagen. Desuden er gåturene et godt afsæt til at have det hyggeligt med andre. Og så er det afstressende at gå i naturen og i den friske luft. Det holder jeg af, ligesom jeg nyder at motivere andre til at komme i gang med at være aktiv, fortæller Flemming.

Det er ikke kun Flemming, der nyder gåturene på Amager. Flere kommer langvejs fra for at gå med. En dame kommer på sin el-cykel fra Ballerup, og indimellem kommer der også deltagere fra Hvidovre og så langt væk som Haderslev.

Kender du en frivillig ildsjæl, der er facebook-ansvarlig i en lokalforening? Så hyld ham lige her.

Flemming_beskåret