Hjertestarter til haveforening

Amalie Tingsø

03 nov 2020

Hjerteforeningen København S blev inviteret med til at overrække en hjertestarter til en københavnsk haveforening

Indsendt af Margit Grome, redigeret af Lotte Bucka

100 hjertestartere blev der samlet ind til ved Hjerteforeningens Landsuddeling 2020. De er nu ved at blive hængt op. En af de steder, der i august gik sig til en hjertestarter og for nyligt har fået den hængt op, er hos en gruppe fra haveforeningen Sønderbro, der ligger i København langs vandet og mellem Islands Brygge og motorvejen ud til Københavns Lufthavn.

I anledning af, at haveforeningen havde gået sig til en hjertestarter ved landsuddelingen, og nu skulle overdrages officielt til indsamlingsgruppen, blev Hjerteforeningen København S inviteret til den officielle overdragelse. Hjertestarteren var allerede hængt fint op udenfor ved købmanden. Det er en stor haveforening med 280 huse, så i sommersæsonen er der ganske mange mennesker der – og der er ret langt til den nærmeste hjertestarter.

Hele bestyrelsen Hjerteforeningen København S ville gerne være med til dagen, men på grund af forsamlingsforbuddet besluttede vi, at kun tre skulle deltage, og det blev Hanne Nielsen, Flemming Andersen og undertegnede.

Vejret var heldigvis meget mildt, så vi kunne sagtens være udenfor. Lisbeth, der var gruppestarteren, havde samlet nogle få af de implicerede personer, og så holdt Margit en lille tale. Hun sagde blandt andet:

– Allerførst vil vi sige tusind tak, fordi vi måtte komme med til denne officielle overdragelse af jeres velfortjente hjertestarter. Det er sådan en dejlig begivenhed, som vi meget gerne deltager i.

– Der er behov for mange nye hjertestartere i Danmark. Hvert år bliver 5.400 mennesker ramt af et hjertestop uden for hospital. Det er 15 om dagen. Men når lynet slår ned, og hjertet stopper, kan det være hjertestarteren, der betyder forskellen på liv og død – og på hvilket liv, man får. Erfaringen viser, at hjertestartere skal være placeret tæt på det sted, hvor hjertestoppet sker, for at hjertestarteren bliver hentet, bliver brugt og har effekt, sagde Margit Grome, formand for Hjerteforeningen København S.

1 ud af 100
Hun tilføjede også, at selvom coronavirusset har holdt sit indtog i Danmark, lykkedes det alligevel at samle ind til 100 hjertestartere, og den ene hænger nu i haveforeningen:

– Så jeg vil takke gruppestarter Elisabeth Bus (kaldet Lisbeth) for hendes store indsats med at få denne indsamlings-gruppe etableret. Jeg forstår, det har været et sejt træk, og vi har stor respekt for din vedholdenhed og tålmodighed, sagde Margit.

Margit Grome fremhævede også to personer, der har været en særlig støtte for Lisbeth Bus igennem hele forløbet. For mere end to år siden besluttede en gruppe mennesker i haveforeningen, at der var behov for en hjertestarter i H/F Sønderbro. Og igennem hele forløbet har Bente Faurby været en tæt samarbejdspartner.

Margit Grome fortalte, at Bente og Lisbeth har samarbejdet om at få hjertestarteren til Sønderbro. Udover dette samarbejde er de også fælles om at skrive Sønderbro Avis og et nyhedsbrev, og de er begge med i koordineringsgruppen. Sammen har de holdt ved. De støtter ideen om fællesskab, de har gjort en fælles indsats, de hjælper hinanden og dermed også dem selv i H/F Sønderbro.

– Det fællesskab er årsagen til, at Sønderbro er med i Hjerteforeningens Landsuddeling.

Den anden, som også blev fremhævet, var Søren Olsen, som har været en kæmpehjælp med at få alle i mål i gruppen, og som påtog sig at oprette ekstra rute, så alle, der ville donere her i Sønderbro, kom med. Med hans positive væremåde, smil og højt humør fik han indsamlingen til at blive en festdag her i Sønderbro.

Margit sluttede med ordene:

– Så fra os i Hjerteforeningen skal der også lyde en stor og varm tak til alle. Både dem, der gik rundt, dem der samlede ind via de sociale medier og sidst – men ikke mindst- dem der tog initiativ til at samle gruppen og få det hele organiseret. Vi håber ikke, at hjertestarteren skal benyttes ret meget, men det er godt og trygt at vide, at den er der, når det gælder. Det kan redde liv.

Skål for hjertestarteren
Margit Grome og co. havde medbragt blomster, brochurer fra Hjerteforeningen, blandt andet om ture på hjertestierne, Fodbold for Hjertet og andet materiale samt lidt armbånd. Interessen for materialerne var stor. Som afslutning på dagen bød haveforeningen på en vand, og der blev hyggesnakket lidt. Der var stolthed og glæde over, at de var kommet i mål med indsamlingen til hjertestarteren.

– Der er ingen tvivl om, at der er mange engagerede personer i haveforeningen, og man kunne mærke at der var et godt miljø og stort sammenhold. Det var en dejlig eftermiddag, og vi siger tusind tak, fordi vi måtte være med til at markere denne glædelige begivenhed, slutter Margit Grome.

Se det fulde opslag på Facebook hos Hjerteforeningen København S.

Top_Soenderbro