Mød en af vores forrygende frivillige

lbucka

18 dec 2020

– Det er det hele værd at yde en frivillig indsats, når jeg oplever, at jeg har gjort en forskel for et andet menneske.

Ordene kommer fra 68-årige Jørgen Bendtsen, der er frivillig for hjerterne og formand for Hjerteforeningen Herning. Han har været med som frivillig i tre år, de sidste to som formand for den lokale afdeling.

Som frivillig, formand og ansvarlig for de sociale medier i Hjerteforeningen Herning er han engageret i at få udbredt Hjerteforeningens vigtige budskaber til så mange som muligt. Og det sker blandt andet ved løbende at dele nyheder, begivenheder og andre opslag på Facebook.

– Jo flere steder og kanaler, heriblandt hjerteforeningen.dk og Facebook, danskerne kan møde Hjerteforeningen Herning på, jo mere kan vi nå ud med vores budskaber om forebyggelse af hjertesygdom, om behandling af hjertesygdom, om genoplivning osv. fortæller Jørgen.

Derfor er det vigtigt for Jørgen at bruge tid og kræfter på, at den lokale afdeling er synlig:

– Det handler om at komme bredt ud og blive set, så vi kan nå flere med vores aktiviteter og budskaber.

Jørgen brænder som frivillig for at gøre en forskel for andre mennesker. Han blev selv ramt af hjerteproblemer i 2009 og fik udført en bypass, men da han kom hjem og skulle til at leve med at være hjertesyg, havde han ingen steder at gå hen. Fx for at træne. Derfor tog Jørgen på et tidspunkt initiativ til selv at starte et træningshold, så han kunne blive ved med at holde formen ved lige. Flere andre fra lokalområdet fulgte trop og tilmeldte sig holdet.

Lysten til at gøre noget godt for andre mennesker skinner tydeligt igennem hos Jørgen:

– Jeg kender fra mig selv, hvor svært det kan være at overvinde modviljen mod at gå i fitnesscenter. Og jeg har set det hos især andre mænd, at det der med at få dyrket motion, det får nogle af vi mænd ikke lige gjort. Men i takt med, at jeg er kommet i gang og har holdt ved, jo mere er jeg kommet til at holde af det. Glæden over at få det bedre, det betyder meget, og den glæde vil jeg gerne give videre til andre. Det er blandt andet det, jeg nyder ved at være frivillig – at se, at jeg gør en forskel for andre.

Jørgen har flere gange oplevet, at han helt personligt gjorde en forskel for et andet menneske, blandt andet en gang, hvor han sammen med andre frivilligkolleger var ude til en messe for at fortælle om Hjerteforeningen. Her kom Jørgen i snak med en mand om motion og den hjertesunde livsstil og fik opfordret ham til at komme med på et motionshold. Her går han nu, og formen og kroppen har det allerede bedre.

– Jeg holder af, når andre får det bedre, fordi vi i Hjerteforeningen står bag aktiviteter, som gør gavn. Og jeg kan lide at mærke engagementet og entusiasmen hos os alle. Derfor er jeg frivillig.

jørgen_hjerte