Tak fordi du ringer

lbucka

02 nov 2020

Da coronavirussen indtog Danmark i foråret, lukkede Hjerteforeningens motionstilbud Hjertemotion ned for en periode. Flere frivillige tovholdere ringede i stedet til deltagerne, hvor tanker og træning blev vendt

AF LOTTE BUCKA ILLUSTRATION DORTE NAOMI

Træningslokalerne summer normalt af aktivitet og liv, når Hjerteforeningen inviterer til Hjertemotion, men siden marts har lokalerne ligget stille og øde hen. Coronavirussens indtog satte midlertidigt en stopper for det fysiske fremmøde i en fyldt sal. Deltagerne har undværet ikke bare træningen, men også den uformelle snak bagefter. Begge dele er et savn for mange deltagere for udover at få pulsen op, bliver tanker og følelser om at leve med hjertesygdom delt med andre hjertepatienter, der er i samme båd.

Derfor har frivillige tovholdere fra Hjerteforeningens lokalforeninger ringet og hørt til deltagernes ve og vel, og hvordan det går med at få bevæget sig derhjemme. En af dem er Helle Asmussen, som er frivillig tovholder for to hold i Hjerteforeningen Horsens.

– Hjertemotion tilbyder et frirum, hvor de kan fortælle, hvordan de har det. De kan dele erfaringer, og der er plads til alle tanker og følelser. Der opstår ofte en særlig samhørighed i gruppen, og meget behøver ikke at blive forklaret eller uddybet, fordi de andre lever med samme vilkår. Det at være sammen med ligesindede har stor betydning for livskvaliteten, siger Helle Asmussen og fortsætter:

– Deltagerne savner at kunne tale med andre patienter, dem de har et fællesskab med, og som de kan dele erfaringer med. Det giver medfølelse og forståelse, når de har fælles udfordringer og symptomer, for de kan dele erfaringer og sætte sig i hinandens sted, siger Helle Asmussen.

En opringning fastholder motivationen
Også Margit Grome fra København S har grebet telefonen og ringet rundt for at høre til deltagerne – hvordan det går hjemme, får de motioneret mv. De to kvinder er enige om, at hjertemotionisterne uden det fysiske samvær mangler et forum, hvor de kan tale om livet med hjertesygdommen.

Samværet kan Helle Asmussen ikke genskabe ved opringningerne, men hun kan høre, at der kommer smil på læberne hos dem, hun taler med.

– Tak fordi du ringer, siger de fleste. De bliver glade for at høre fra os, og vi taler om både deres bekymringer, og hvor meget de får trænet. Det kan fx være bekymringer om at gå ud blandt andre mennesker som hjertepatient, og de kan fortælle mig om den tur, de fik gået i skoven i morges – hvor de fik pulsen op – eller om, da de gik kapgang med en veninde, siger Helle Asmussen.

Fastholdelse og fællesskab
Helle Asmussen oplever, at samtalerne er med til at fastholde motivationen for at dyrke motion. Det samme gør sig gældende, når Margit Grome fra Hjerteforeningen København S ringer til deltagere.

– De savner hver og en at mødes fysisk til motion og samvær, men er også klar over, at de som hjertesyge kan være sårbare, så de passer godt på sig selv. I de første måneder holdt mange sig inde og var på afstand, og det var begrænset, hvor meget de gik ud, siger Margit Grome.

Hjertemotion LIVE
Som alternativ til at mødes fysisk har Hjerteforeningen i coronatiden udviklet et nyt tilbud ”Hjertemotion LIVE”, hvor en instruktør hjemme fra stuen guider seerne gennem et 30-40 minutters træningsprogram, der er udviklet med fokus på hjertepatienters behov. Intentionen er at tilbyde deltagerne et alternativ til den fysiske Hjertemotion, hvor hjertepatienter stadig kan deltage i den vigtige træning. Programmet kan streames på hjertemotion.dk

Margit Grome har i flere af samtalerne opfordret deltagerne til fortsat at holde sig i gang fysisk men med hensyn til den nye virkelighed. Blandt andet har hun henvist til hjertemotion.dk og fortalt om Hjertemotion LIVE. Netop det tilbud har flere af deltagerne benyttet sig af.

– Jeg oplever, at deltagerne er glade for tilbuddet. De kan stadig få rørt sig og få pulsen op uden at udsætte sig selv for smitterisiko, siger Margit Grome.
Forårets udgaver af ”Hjertemotion LIVE” ligger på hjertemotion.dk som ”Hjertemotion online”. Med afsæt i videoerne kan alle interesserede træne sikkert og forsvarligt hjemme i stuerne.

BOKS: Sårbare hjertepatienter
En del hjertepatienter tilhører den gruppe, der kan blive hårdt ramt, hvis de bliver smittet med coronavirus. Det sætter naturligvis gang i en masse tanker. Derfor skal vi vise omsorg, og derfor skal vi hjælpe og støtte, hvor vi kan, forklarer Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

– Det ligger os naturligvis meget på sinde, hvordan hjerte-kar-patienter har det i denne tid. Vi hjælper og støtter der, hvor vi kan. Udover at miste træningen i denne tid må deltagerne også undvære samværet og sammenholdet med de andre deltagere. Vi ved, at relationerne og deltagernes sammenhold har afgørende betydning. Relationer er med til at få deltagere til at møde op til træningen, og sammenholdet får deltagerne til at komme igen og igen, siger Anne Kaltoft.

BOKS: Genåbning
Hvis den nuværende positive udvikling i smittetryk fortsætter, og retningslinjerne fra myndighederne tillader det, kan Hjertemotion starte igen i indendørs træningsfaciliteter fra midt i august. Indtil da bliver der arrangeret udendørs Hjertemotion flere steder. Hold dig orienteret om holdstart mv. på hjertemotion.dk

Artiklen er fra Hjerteliv nr. 3, 2020. Læs artiklen i Hjerteliv her

Illustration Tak fordi du ringer Hjerteliv 3 2020