Rekruttering og ledelse af frivillige

frivilligledelse

På denne side finder du relevant materiale og viden omkring rekruttering og ledelse af frivillige.

Materialet kan downloades eller bestilles, hvis du ønsker dette.

Det er tænkt som inspiration og hjælp, og står ikke alene, da du altid vil kunne få sparring og støtte hos din frivilligkonsulent, hvis I fx skal i gang med en rekrutteringsproces.

Der tilbydes jævnligt kurser og workshops, så hold øje med hvornår det næste udbydes, eller efterspørg det gerne hvis du savner et.

Se også denne video herunder til inspiration.

Note til videoen:

I 2022 blev kravet om antallet af bestyrelsesmedlemmer i lokalforeningerne ændret. Således skal man som bestyrelse ikke længere have mindst 5 bestyrelsesmedlemmer, men kan have mellem 3 og 7 bestyrelsesmedlemmer. Dette giver jer mulighed for mere fleksibilitet i rekrutteringsprocessen og valget af om I søger et nyt bestyrelsesmedlem eller en praktisk frivillig til f.eks. jeres kerneaktiviteter.

Løbende synlighed.

Når man er frivilligt engageret, er det vigtigt at man oplever et givende og behageligt arbejdsmiljø med meningsfulde opgaver. Som led i rekrutteringen af nye frivillige, kan det derfor være en god ide, løbende at skabe synlighed omkring jeres frivillige arbejde. Dette kan effektivt gøres via billeder af bestyrelsen og aktiviteterne, såvel som løbende opslag på jeres hjemmeside eller de sociale medier.

Der findes yderligere relevant tilgængeligt materiale flere steder. Fx hos Center for Socialt Frivilligt Arbejde (CFSA):

Hvordan skaffer vi kandidater til bestyrelsen? | frivillighed.dk

Et nyt forskningsprojekt MATCH har desuden netop udgivet deres resultater, der er udgivet i en letlæselig udgave.

Uddannelse for frivillige ledere.

Husk at du altid kan kontakte din frivilligkonsulent hvis du har spørgsmål.