CVR og MitID Erhverv

cvr

CVR

Når I som lokalforening eller klub skal registreres med CVR, skal formanden eller kassereren med MitID registrere jer på www.virk.dk.

CVR-nummeret skal opdateres minimum hvert tredje år for at virke, ellers bortfalder det. Enhver kan løbende ændre de data, der står bag CVR nummeret.

Når kassereren eller formanden har modtaget et CVR nummer, skal I i samarbejde med jeres bank ændre oplysningerne til det nye CVR nummer og foreningens NemKonto. Det kan være, at både kasserer og formand skal i banken, og nogle banker kræver måske underskrifter på ny fra alle bestyrelsesmedlemmer.

MitID Erhverv

MitID Erhverv samler NemID medarbejdersignatur og brugeradministrationen fra Virk.dk i én samlet løsning. Det gør det nemmere at oprette nye 'medarbejdere' og give dem rettigheder til offentlige selvbetjeningsløsninger som fx at logge på og underskrive digitalt på vegne af foreningen.

Foreninger kan tilknytte en person (foreningsrepræsentant), som derefter kan repræsentere foreningen digitalt med sit private MitID.

Den registrerede repræsentant kan med sit private MitID se foreningens digitale postkasse og bruge diverse digitale selvbetjeninger på foreningens vegne. I vil på denne måde kunne slippe for at administrere MitID Erhverv.

Det er frivilligt at registrere en repræsentant, og repræsentanten kan altid fratræde eller udskiftes. Personens navn og adresse vil fremgå af CVR.dk. Det anbefales at denne repræsentant er en som har behov for at tilgå digital post (fx formand eller kasserer).

Har din forening endnu ikke oprettet en foreningsrepræsentant, så kan du læse hvordan i denne guide eller se videoen herunder.

Ny kasserer? Se tjeklisten!

Har din bestyrelse af særlige grunde behov for en fuld tilslutning til MitID erhverv, så rådfør dig med din frivilligkonsulent og se evt. denne video.