Hjertemotion

Hvad er Hjertemotion?

Hjertemotion er Hjerteforeningens motionshold til hjertepatienter og pårørende.

Hjertemotion har til formål at:

• At understøtte fastholdelse af fysisk aktivitet blandt hjertepatienter
  • At tilbyde motionshold til hjertepatienter i trygge rammer efter endt rehabilitering i kommune eller på hospital, eller når de har behov for dette.
  • At understøtte socialt samvær med andre hjertepatienter i forbindelse med og efter træningen
  • At bygge bro fra hjerterehabiliteringen til et aktivt hverdagsliv med hjertesygdom

Sådan foregår det

På Hjertemotionsholdet mødes deltagerne til en times motion om ugen efterfulgt af en halv times socialt samvær. Det sociale samvær understøttes af en frivillig tovholder. Hjertemotion varetages af dygtige fysioterapeuter der skaber trygge rammer for deltagerne, og med mulighed for at få gode råd og vejledning af instruktøren, mens de motionerer.

Det er værdifuldt, at Hjerteforeningens frivillige organiserer Hjertemotion lokalt, fordi der, ud over træningen, også er fokus på socialt samvær og fællesskab.

Vi har knap 200 Hjertemotionshold i ca. 80 af landets kommuner, og vi arbejder for, at der er Hjertemotion i alle kommuner.

Besøg vores hjemmeside Hjertemotion.dk  HER. Her finder du også vores digitale Hjertemotions-programmer, så du kan træne hjemme i stuen, lige når det passer dig.

Hjertemotionssystemet

Hjertemotionssystemet kan hjælpe tovholderen med administrationen af hjertemotionsholdet. Hjertemotionssystemet er desuden et vigtigt element i at sikre, at deltagernes data opbevares sikkert og efter reglerne for gdpr-sikkerhed. Systemet kan håndtere deltagertilmeldinger, hvad enten det er tovholderen der tilmelder deltageren eller deltageren selv der tilmelder sig via tilmeldingslink eller QR kode. Systemet bidrager til at skabe overblik, der kan afkrydses deltagere, og sendes beskeder til hele holdet eller en enkelte deltager, og systemet gør det nemt for lokalforeningen at overlevere oplysninger om holdet og deltagerne fra en tovholder til en anden.

Derudover understøtter Hjertemotionssystemet også den centrale administration af tovholdere, instruktører og deltagere.

Allerede nu anvendes Hjertemotionsystemet i flere lokalforeninger i hele landet. Du kan få et lille kig ind i systemet i informationsvideoen nedenfor. Her finder du også en pdf-guide, hvor du kan finde information om de enkelte funktioner i systemet.

Har du lyst til at høre mere om systemet kan du kontakte Hjertemotionsteamet på hjertemotion@hjerteforeningen.dk

Se vores videoguides her:

Videoguide til Hjertemotionssystemet

Guide til lokalforeningens kasserer

Dokumenter til tovholder og instruktør:

Skema til registrering af timer

Skema til registrering af honorar til skat

Hjertemotion_tovholderhæfte 2021

Hjertemotion instruktørfolder 2021